Værdigrundlag

Vores værdigrundlag

Vi tror på, at alle har ret til at erhverve sig kommunikative evner således, at de kan gøre sig gældende i et demokratisk samfund.
Alle har ret til at kvalificerer sig til livet, således at der i størst mulig grad opnås en harmoni med ens egen personlighed - og selvstændighed, såvel som socialt kan begå sig i. For at opnå disse overordnede mål, fokusere vi på udviklingen af nedenstående eleventer:

Professionalisme

Ressourcebevidsthed

Samarbejde

I forhold til eleverne:

At børnene bliver forstået. At den grundlæggende forståelse for målgruppens særlige problemer udmøntes i en forståelse af det enkelte barns forudsætninger og behov.

At børnene oplever, at der tages udgangspunkt i det, de kan. At deres evnemæssige ressourcer bliver brugt i en kreativ og spændende tilrettelæggelse af undervis­ningen/læringen.

At børnenes direkte og indirekte meddelelser inddrages i et aktivt og motiverende samspil. At børnene oplever, at samspil med de voksne giver succes.

I forhold til personalet:

At hver medarbejder til stadighed udvikler handicapforståelse og at personalets fælles forståelse anvendes ved tilrettelæggelsen af det specialpædagogiske tilbud. At personalet tilvejebringer et læringsmiljø, der giver det enkelte barn optimale lærings- og udviklingsbetingelser iht folkeskolelovens formål, og at der i det tværfaglige samarbejde skabes et sammenhængende tilbud.

At personalet oplever, at økonomiske og menneskelige ressourcer kanaliseres derhen, hvor der er størst behov, og at der er opmærksomhed på, at der er sammenhæng mellem mål, indsats og effekt.

At samarbejdet sikrer, at der trækkes på samme hammel. At forskellig­heder bliver belyst, og at alles indsats via samarbejde anerkendes, anvendes, styrkes og udvikles. At alle bruger de kompetencer, de har.

I forhold til forældrene:

At forældrenes viden/erfaringer og ønsker respekteres og inddrages som vigtige ved tilrettelæggelsen af det specialpædagogiske tilbud.

At samarbejdet med forældrene tager afsæt i, at alle ressourcer omkring barnet skal anvendes for at give barnet sammenhæng og optimale læringsvilkår.

At samarbejde udvikles hen i mod et mere og mere kordineret pædagogisk fællesskab med en gensidig respekt for hinandens forskelige vilkår og rolle.

I forhold til andre samarbejdspartnere:

At skolen ved møder, konferencer mv. fremstår som vidende, reflekterende og handlende samspilspartnere.

At der er en oplevet sammenhæng mellem de givne ressourcer og den effekt, der er af indsatsen.

At skolen i kontakten med omverdenen viser åbenhed, nysgerrighed med evne til refleksion ift. egen opgave, egen viden og erfaring

Dette betyder:

• Alle medarbejdere viser respekt for og arbejder loyalt inden for de øvre rammer, der er givet for skolens virke. Herunder lovgivning, cirkulærer og bestemmelser, kommunens beslutninger, personalepolitikker samt økonomiske og bygningsmæssige rammer.

• I vores indbyrdes samarbejde anerkender vi hinandens faglighed. Vi overholder deadlines. Vi lægger vægt på at udnytte hinandens potentialer og ressourcer.

• I samværet med børnene og samarbejdet med forældrene vil vi vise imødekommenhed og forståelse.

• Ved at være fleksible og imødekommende over for både arbejdsopgaver, ressourcer, tid, fysiske rammer og kollegaer, medvirker vi til at skabe en levende arbejdsplads i stadig udvikling.

• Som skole vil vi være kendt for at have et højt fagligt niveau. Vi sætter os synlige og klare faglige mål og arbejder engageret på at omsætte målene til praksis.

• Vi indgår i åben dialog med klare og ærlige meldinger, hvor vi har respekt for hinandens holdninger og forskelligheder og forpligter os til at give og opsøge relevant information på alle niveauer.

• Vi lægger således vægt på et tillidsfuldt fællesskab, hvor vi drager omsorg for hinanden og herved skaber en kultur med en høj grad af arbejdsglæde hos den enkelte.

• Vi lægger vægt på tillid og ordentlighed. Dette praktiseres ved en respektfuld dialog alle medarbejdere imellem og med troen på, at alle løser deres opgaver indenfor rammen af lovgivningen og skolens værdigrundlag.