Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Sådan underviser vi

Vi tilbyder undervisning, der følger fælles mål og efter det timetal som er udmeldt fra undervisningsministeriet.

Målet for undervisningen

  • At opnå mulighed for afgangsprøven
  • At opnå livsduelighed
  • Tilegnelse af faglig viden med udgangspunkt i folkeskolens fag
  • Træning af selvhjælp og selvstændighed
  • Styrke selvværd, jeg-opfattelse og realitetsorientering
  • Opøve glæde ved og evne for kommunikation og samspil
  • Tilegnelse af faglig viden, alternativt til folkeskolens fag

Metoder i undervisningen

  • Strukturere
  • Konkretisere
  • Visualisere
  • Individualisere/differentiere
  • Motivere

Bag ved disse ord gemmer sig den antagelse, at undervisningens metodik er med til at kompensere for nogle af de grundlæggende forstyrrelser i autismen, samtidig med, at den fremmer de basale mål om selvstændighed i "handlen og færden i miljøet". Forudsætningen for brugbare resultater af arbejdet er, at vi finder motivationsveje, udnytter interesseområder eller særligt optagethed mv. samt at vi afstemmer undervisningen i forhold til elevens psykiske velbefindende. 

Praktisk tilrettelæggelse
Undervisningen forgår i et flow af klasseundervisning, holddeling, 1:1 indlæring af nye færdigheder, selvstændigt arbejde og pauser, hvor der undervises i leg. 

Klassestruktur
Klassen er sammensat af elever på samme alderstrin. Det betyder, at der kan være forskellige funktionsniveauer i klassen. Klassen har altid to linjefagsuddannet lærere på til undervisningen. Derudover er der pædagoger, der arbejder med elevens alsidige udvikling, strategier, selvhjulpenhed og selvindsigt. 
Flere elever bliver taget ud til 1:1 undervisning ad skolens Daglige Dosis center. Her arbejdes med:

  • HOT træning - træning af hukommelse og opmærksomhed
  • FIE træning - træning af de kognitive funktioner og evnen til at lære at lære
  • BE - brain education - hjernetræning
  • Karlstad - bl.a. tegn til tale, evnen til at kommunikere og blive forstået
  • IKT - kommunikation og alternativ kommunikation, hjælpemidler

Pædagogisk tilgang
På Ellebæksolen bestræber vi os på, at eleven møder en specialpædagogik, som er sammenhængende og funderet på en fælles pædagogisk platform. Vi arbejder på, at barnet møder "den samme" forståelse af autismens grundlæggende forstyrrelser, pædagogiske metoder, forståelse af barnets individualitet, særlige interesser og forudsætninger/færdigheder, samt af nødvendigheden af at have fælles mål og trin for udvikling af livsfærdigheder og uddannelsesparathed.