Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Inkluderende fællesskaber

Inkluderende fællesskaber 
På Ellebækskolen arbejder vi inkluderende med vores elever. Det er vigtigt for os, at alle elever oplever, at de har lige muligheder og kan bidrage på lige fod i de fællesskaber, som de færdes i. 

I både skoledelen og fritidsdelen har vi fokus på: 

  • At inkludere eleverne
  • At styrke elevernes fællesskaber og trivsel
  • At undervisningen tilrettelægges til den enkelte elev
  • At motivere eleverne 

Undervisning
Med udgangspunkt i elevens præmisser og i tæt samarbejde mellem lærer og pædagoger i teamet, tilrettelægges undervisningen, så den tilgodeser elevernes udfordringer indenfor følelsesforvaltning, perception og opmærksomhed.  
Dette giver sig udtryk i medarbejdernes møde med eleven, der er præget af fokus på trivsel, anerkendelse og en forståelse for elevens perspektiv. Det sker i en tydelig og genkendelig ramme for klassen, samt tydelige og genkendelige planer for eleverne individuelt. 

Motivering
At motivere eleven for skolen, er et fælles ansvar som lærer og pædagoger løfter sammen. 
Eleven kan afhængig af alder og modenhed høres og inddrages, men ansvaret for om eleven deltager i undervisningen, er den voksnes. 

Medarbejdergruppen
Ellebækskolen er en social ansvarlig virksomhed. Vi arbejder på, at alle mennesker har ret til at være deltagere i det omkringliggende samfund. Det betyder at medarbejdergruppen har en mangfoldighed, hvor vi efter bedste evne forsøger at skabe plads til medarbejdere, der er i udsatte positioner. Vi arbejder her med det inkluderende fællesskab ved at kommunikere tydeligt og med transparens i forhold til de enkelte medarbejderes behov.