Karlstadmodellen

Sprogudvikling med individet i centrum
Karlstadmodellen er en sprogtræningsmodel for børn, unge og voksne med sprog-, tale- og/ eller kommunikationsvanskeligheder. Hovedformålet er at arbejde for alle menneskers ret til at lære, udvikle og anvende sprog, uanset diagnose, alder og forudsætninger.

Målgruppe
Sprogtræning er for både børn, unge og voksne, som oplever vanskeligheder i forhold til udvikling af sprog, tale eller kommunikation.
Alle sprogforstyrrelser er unikke – ligesom mennesker er unikke. Derfor tilpasses sprogtræningen det enkelte menneske og sprogudviklingen vil variere i tempo og sværhedsgrad. Det er aldrig for tidligt og heller aldrig for sent at starte sprogtræning.

Modellen er meget anvendelig i forbindelse med inklusion af børn med særlige læringsbehov og udsatte børn i dagtilbud og skoler.

Netværk
Familie og venner i nærmiljøet ses som de vigtigste aktører når det gælder sprogtræning. Det skyldes, at de kender barnets interesser, ressourcer og behov. De har en fortid sammen og vil dele en fremtid sammen.

Det skal være sjovt at lære
Karlstadmodellen har udviklet sit eget materiale som stimulerer sprogtilegnelsen og viljen til at lære, samt motivere interessen for nye erfaringer. Der tages altid udgangspunkt i barnets interesser. Det er ikke svært at lære noget nyt, bare det er sjovt. De udfordringer vi møder i vores hverdagsliv udvikler os. Sorpgtræning bør derfor tage udgangspunkt i barnets hverdagsliv, interesser og aktiviteter.

Sommerskole
En sommerskole i Karlstadmodellen for børn med sproglige udfordringer og deres familier og netværk har i mange år været en mulighed og en succes i Sverige.
I sommeren 2013 blev der første gang afholdt sommerskole i Køge for danske forældre og fagpersoner o samarbejde med PPR. Sommerskolen er blevet en tilbagevendende begivenhed, og det øgede fokus på arbejder med modellen har gjort, at der er blevet en øget efterspørgsel på uddannede vejledere i Karlstadmodellen.

Se den fulde artikel omkring den første danske sommerskole i Karlstadmodellen:
Karlstadmodellen – sprogudvikling med individet i centrum (folkeskolen.dk)

Vil du vide mere?
Besøg www.karlstadmodellen.se
Besøg www.iakmdk.dk
Besøg www.iakm.org

IAKM-DK (International Association for the Karlstad Model - Danmark) er en forening for alle som har interesse i sprogudvikling, tegn til tale, alternativ og supplerende kommunikation, netværk samt Karlstadmodellens værdier, metoder og pædagogik.